Devatero studánek

29.04.2022

2 týdny jsme žili projektem Devatero studánek, který dětem představuje vodu v devíti různých podobách. Začali jsme se studánkou BLÍZKÉ vody. Naše nejbližší je přímo na zahradě a je plná života. O tom jsme se s dětmi přesvědčili. Obdivovali jsme skokaní vajíčka a larvu šidélka a povídali jsme si, kteří další živočichové a rostliny žijí ve vodě nebo v její blízkosti. Zkoumali jsme i mikroskopický život ve vodě a poté šli lovit s planktonkou k jezírku. Další blízkou vodu máme dešťovku. Konečně ji zachytáváme do sudu a využíváme na zahradě. Voda je prostě základ, jak ví všichni školkáčci. Studánka VĚČNÉ vody aneb jak vypadá koloběh vody v přírodě. Co to vlastně ten koloběh je? Je na Zemi pořád stejně vody jako před 4 miliardami let? Tolik zajímavých informací jsme se dozvěděli a ještě jsme si vyzkoušeli pokus s kondenzací vody (malý koloběh). Studánka vody ŽIVÉ, co to znamená? Co díky vodě může ožít? V ateliéru jsme si zkusili vyrobit z různých semen mozaiku a zahráli jsme si na Popelky. V rámci oslavy Dne Země a studánky LESNÍ jsme vyzkoušeli propustnost vody a navštívili náš oblíbený dub. Na oslavu jsme zapálili svíčku, každý z dětí donesl nějaký dáreček, připili jsme si a poděkovali naší Matičce Zemi za to, jak se o nás krásně stará. 

Další týden opět v proudu studánkové vody! Přivítala nás studánka vody ŽIVELNÉ, kdy "voda je dobrý sluha, ale špatný pán." A hned bylo o čem povídat - děti dávaly spoustu příkladů, kdy voda může svou silou uškodit. Někteří malovali domek zatopený při povodni, jiní tvořili dešťové mraky nad městem, ze kterých venku po postříkání vodou skutečně pršelo! A parta stavitelů vybudovala krásnou velkou hráz... jen ji pak velká voda (hádejte kdo v ní všechno byl?) probořila. 😁 A co studánka vody PITNÉ a studánka BEZ VODY? Povídali jsme si jaké by to bylo, kdybychom neměli tolik vody jako máme teď, jaký je rozdíl mezi krajinou, kde voda je a když je jí málo. Ukázali jsme si pokus s červeným zelím, kde bylo krásně vidět, kdy je voda neutrální, zásaditá a kyselá. Také jsme si vyzkoušeli, kolikrát za den se napijeme a za každou návštěvu u hrnečku jsme si zapsali čárku. Studánka TVÉ VODY nám ukázala, co je to vlastně ten pitný režim a kolik vody v těle máme a v jakých potravinách se vyskytuje hodně vody. Názorně jsme si ukázali, kolik vody v těle má miminko, školák a dospělý člověk. (80 %, 70 %, 60 %). A studánkou ČAROVNÉ vody jsme se rozloučili. Pokus s barevnou vodou, zvuk sklenic různě naplněných, vodní malování a stavba všech devíti studánek byl krásným zakončením celého projektu.